Corvette 1982, nokka-akselin vaihto

Nokka-akselin vaihto

Vaikka autossa oli potkua mukavasti, moottorissa oli havaittavissa sivuääniä jo alusta lähtien (alusta=minun omistukseen siirtymisen alusta). Vuosi vuodelta äänet vähitellen kasvoivat, vaikka käytin mukamas laadukasta öljyä.  Venttiilien säädöstä ei ollut apua eikä sitten lopulta mistään muistakaan yrityksistä. Lopulta tuli tehtyä päätös uuden nokka-akselin vaihdosta.

Tässä on kevyesti esitetty vaihtotyö:

Konepeitto irti
Se on jännää huomata kuinka paljon tuossa autossa on tavaraa konekuidun alla vakiona.
Seuraavaksi jäähdyttimen kennot, moottorin apulaitteet sun muut härpäkkeet irti.




Dampperi irti ulosvetäjällä.





Puhdistuksen ja arvioinnin jälkeen dampperi saa jatkoaikaa, sillä kumi on ehjä ja hyväkuntoinen. Eli ei vaihdeta vielä uuteen. Sinistä maaliakin löytyi öljyn ja kaiken sonnan alta.

Imusarja

Cross-fire injectionissa imusarja on kahdessa osassa. Ruiskutornit kiinnittyvät kansilevyyn ja se taas on pulteilla kiinni imusarjan rungossa. Imusarjan runko taas on tavanomaisesti kiinni moottorin sylinterikansissa.

Eli sitten imusarja irti.. Se asia, mitä ei itse tullut tajuttua vaikka se suoraan shop manualissa oli, että tuo "top plate" on kiinni myöskin kaasarin ruiskutornien tapeista joihin ilmansuodatin kiinnittyy.. Hetken jo ehdin ihmetellä, että on ihmeellisen kovaa tiivisteistään kiinni. :)


Lopulta imusarjan kiinnityspulttien irroitus.



imusarja irti
.. ja imusarja on pois paikoiltaan.

Jostain syystä GM päätti käyttää L-83 moottorissa komposiittirattaita (eli ainakin vuosina 1982-1984?). Ajan myötä ne kuluvat ja saattavat hyppiä pois paikoiltaan.

Oli positiivista huomata, että ratas oli hyvässä kunnossa, toisaalta tätä autoa ei ole ajettukaan edes 100tmailia.

vasemmalla uusi comp camsin ketju ja rattaat, oikealla vanha

Ja sitten keinuvivustot, työntötangot ja nostajat pois, jotta saadaan nokka irti.

nokka-akseli irti
Visuaalisen tarkastuksen perusteella nokka-akselin laakerit näyttivät hyväkuntoisilta.


nokka-akseli irti

Nyt on vanha kulunut nokka-akseli irti. Nokan muutama vuori oli kulunut hieman tunturiksi (yllättäen se ääntä pitävä), muuten kaikki näytti olevan ihan hyvässä kunnossa.

Tuli siinä puhdistuksen lomassa käytyä läpi kierteetkin ennen kasaamista.
kierteiden puhdistus


Uusi nokka paikoilleen, jakopäähän uudet rattaat ketjuineen paikalleen ja pultit momenttiin. Uutta nokka-akselia asentaessa on syytä voidella se mukana tulevalla voiteluaineella, tällä varmistetaan se, että nokka-akseli "ei pyöri kuivana" ennen kuin öljypumppu saa riittävästi öljyä kiertämään kanavissa. Tiivisteen jätin vuorokaudeksi "liimautumaan" ennen kuin löin kopan kiinni.

tiivisteet paikoillaan.


Kun sain jakajan kopan, sekä uuden dampperin paikoilleen säädin sitten moottoria pyörittelemällä nuo 1.6 rullakeinut sopivalle preloadille ja lopulta tiivisteet oikeille paikoilleen..

tiivisteet paikoillaan.


Tässä kohtaa tein muutamia muokkauksia imusarjaan, ne löytyy seuraavasta linkistä:
Cross-fire-imusarjan muokkaus


Ja imusarja paikoilleen ja moottori nippuun;

Imusarja paikoillaan


Lisäksi moottoriin tuli Comp Camsin 1.6 keinuvivut, joten piti poistaa "oil dripperit" venttiilikannen kopista. Nämä tapit eivät mahdu olemaan keinuvipujen kanssa.

"oil dripperit" irti

Samalla tuli asennettua monta vuotta paketissa ollut polttoaineen paineen mittaus throttle bodyjen välille.




...ja vihdoin nipussa ja uudet öljyt sisässä.

Tämän jälkeen uudelle nokka-akselille pitää suorittaa sisäänajo. Sisäänajoa varten suositellaan laitettavaksi ZDDP (sinkki) -lisäainetta.
Sisäänajo suoritetaan pitämällä kierrokset 2000-2500 rpm noin 30minuutin ajan. Tämä tehdään mm siksi, että varmistetaa nokka-akselin voitelu.
Sisäänajon jälkeen öljyt vaihdetaan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti