Corvette 1982, Cross-fire -imusarjan muokkaus

Tuli corveten Cross-fire imusarja porttattua muutamia vuosia sitten. Tässä kirjoituksessa on kuvattu hieman miten ja mitä tuli tehtyä.

Miksi yleensäkään muokata imusarjaa? Imusarjaan on jo tehtaalla jostain syystä tehty kuristuksia, ehkäpä siksi, että TPI kone näyttäisi paremmalta sitten vuonna 85.. monia teorioita on kuultu syistä.. Joka tapauksessa ilma-polttoaineseoksen virtaus kanavissa on paikoitellen rajoitettu noin 2/3 kokoon todellisesta kanavan koosta. Tämä luonnollisesti vaikuttaa moottorin toimintaan.


Tehtävän työn tavoite oli käytännössä EGR:n poiston lisäksi hieman poistella/silotella purseita ja hieman avata kanavia. Vähemmän agressiivinen porttaus siis.

Originaali CFI imusarja näyttää sen päälliskannen alta tällaiselta:
Cross-fire imusarja ilman kantta.
Purseilla tarkoitan käytännössä tällaisia:


Minulla oli hyvä ajatus pitää pultit suojaamassa kierteitä kaikelta mujulta, mutta käytännössä se työstö tietenkään niin onnistunut myöhemmissä työvaiheissa.

Aloitin työt laittamalla paineilmamonitoimikoneeseen metalliterän ja ruiskuttamalla leikkausnestettä vähän väliä terälle.



EGR -kanavan poistoa:
EGR-kanavan kärki leikattu poikki.

Vaakaleikkuussa pitää varoa ettei leikkaa liikaa.




Tuo metallimujun määrä on kyllä aivan uskomatonta. Lopulta EGR-kanavan jäänteet on hiottu pois:



EGR:n tulppaus:
Yleensä CFI-kansi portataan niin, että jätetään pakopuolen EGR-kanavan nysä tuonne kummittelemaan, itse en sitä sinne halunnut. Käytännössä  ylläolevassa kuvassa näkyvät reiät peitetään omavalmiste peltilevyn palasella.

Leikkailua ja sovittamista.



Pala valmis! Kiinnitys tehdään kolmella ruuvilla ja sopivalla 2k epoksimassalla. Käytännössä pelkkä epoksi riittäisi, mutta varmistetaan tämä näin ruuvein. Myös ruuvien kierteisiin tuli epoksia. Karhensin hieman hiekkapaperilla peltipintaa toivoen parempaa kiinnitystä epoksin kanssa, tiedä sitten..

Sen verran tein 'väärin', että kierteet ovat millisiä eikä tuumasia.. :-P

ruuvit kiinni ja epoksiliimat paikoillaan..


Käytännössä saman homman tein myös venttiilikannen puolelle..
EGR-kanava karhennettu. Lisäksi se lämpösuojalevy poistettu.


Karhennettiin pintaa ja epoksilla sopiva peltilappu paikalle.


Tässä vaiheessa on tapana kauhistella kuinka paljon kanavia on avarrettu tehtaan kuristuksista. Ylhäällä olevissa kuvissa näkyy portatut kanavat ja alla koskemattomat. Käytännössä materiaalia on niin vähän, että moni porttaaja on saanut kanavan puhki (tai kannen kokonaan pilalle). Tein pienen ohjurin, jolla sain mitattua oikean (turvallisen) kulman suhteessa tiivistepintaan. Ei mennyt kanava puhki, taisi olla ihan ok siis.

Koskematon kanava. Vakiotiivisteen jälki kertoo normaalin kanavan koon.



Ja sitten imusarja paikoilleen..


Sitten vauhdilla moottori nippuun..







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti